Plan B: installera en äldre Ubuntu-version på en ny logisk volym (jag installerade datorn med lvm från början). Efter diverse efterforskningar verkar jag kunna ändra storlek på den nuvarande installationen (som tar upp hela disken men inte behöver hela). Men för att göra det behöver jag avmontera och då låter det svårt att göra det från operativsystemet man kör... Så jag får försöka via en USB-sticka med live-version av Ubuntu. För att krångla lite till så är disken krypterad, så den måste först låsas upp på något sätt. Jag antar att jag inte behöver avmontera om jag inte kör från den disken, men det visar sig.
Så om allt det går bra ska jag installera en äldre version av Ubuntu där det finns stöd för grafikdrivrutinerna och CUDA-filerna.
Andra (skrotade) idéer var att skapa en live-usb-sticka med äldre Ubuntu och drivrutinerna, men det kändes som USB-porten eventuellt skulle vara en flaskhals.
Jag har /home på en annan disk (eller egentligen två som är i raid-konfiguration). Jag funderar på om man kan använda samma /home till olika ubuntu-versioner, men det kanske strular om konfig-filer för diverse program ligger på användarnivå i /home (men hänger ihop med olika ubuntu-versioner). Det får nog bli en enkel installation med allt på ett ställe (alltså ingen separat /home).
Förhoppningen är att jag har Ubuntu 24.04 som huvudsystem och parallell Ubuntu 22.04 med grafikdrivrutiner och CUDA-filerna, så får jag välja i GRUB vilken jag ska starta. Jag behöver troligen inte köra CUDA-beräkningarna så ofta, så då kan jag leva med att inte ha åtkomst till den "normala" Ubuntu-versionen när jag kör beräkningar. Om det lyckas återkommer jag snart, annars får jag installera om Ubuntu 24.04 (eller 26.04) och få ordning på program jag hade installerade innan och då dröjer det längre tid... Familj, jobb och trädgård ska också hinnas med.
Andra klyftigare idéer tas tacksamt emot 🙂